Deze nacht droomde ik over m’n Siamese kat en haar drie poesjes. Ze kregen een naam die – volgens mij dan toch – perfect bij hen past: Kwik, Kwek en Kwak. Niet alleen kan ik ze toch niet uit elkaar houden en lijken ze dus enorm op elkaar, maar kwaken ze volgens mij. Ze miauwen dus niet echt, het zijn rare beesten…

Dus ofwel heeft hun mama ze verwekt met een eend, ofwel ondergingen ze een operatie waardoor het ineens heel andere dieren zijn geworden. Er is in ieder geval iets gebeurd. Het enige dat ik weet is dat mijn kat een echte hoer is, maar daar schreef ik al een keertje over…

Alle levende wezens kunnen dus ineens een andere vorm aannemen of zich op z’n minst anders gaan gedragen en onverwacht handelen. Dit gebeurt dus ook in mijn directe omgeving, zowel bij katten als bij het lelijkste, meest vreemde en soms gevaarlijkste beest ter wereld, namelijk de mens. Ik leg uit…

Als tiener ging ik vaak naar optredens in het ‘alternatieve milieu’. Meer nog, ik was een echte punker, verfde m’n haren, had gescheurde kleren aan en droeg zware, zwarte legerbottinnen waarin ik ongelooflijke zweet- en stinkvoeten kreeg. Gelukkig was ik niet de enige rebel in m’n buurt maar had ik enkele vrienden die net hetzelfde dachten, deden en zich kleden. Tot de verbazing van enkele mensen die me denken te kennen, had ik dus vrienden…

Gisteren sprak ik met iemand die ik net leerde kennen. Ze vertelde me dat ze goed bevriend was met iemand die regelmatig iets ging drinken, eten en feesten met iemand van mijn vroegere vriendenkring. Ze gaf me zijn naam, maar het zei me eigenlijk niets. Vervolgens beschreef ze hem maar ze voegde er onmiddellijk aan toe dat hij nu natuurlijk helemaal veranderd is…

Hij verft nu z’n haren nog wel en lakt zelfs z’n nagels, maar niet omdat hij nog punker, new-waver of gothic zou zijn of zo. Nee, ze is er zeker van dat de meeste mensen hem niet meer zouden herkennen zoals zij hem amper zelf nog herkende hoewel hij dus een goede vriend was en nog steeds is van haar. De jongen die ooit haar beste kameraad was, is nu immers een leuk meisje geworden. Een vrouw eigenlijk want zo jong zijn we eigenlijk niet meer en zij dus ook niet..

Welnu, ik heb ook zo’n beste vriendin die ik vaak zie, spreek, bel, waarmee ik geheimen deel en die me gemeend doet lachen. Bovendien is het iemand die me vaak plaagt en ik liet me ooit wijsmaken dat het zoiets is als liefde vragen. Misschien is ze dan ook wel verliefd of zo. De mens is dus een héél vreemd wezen. En u?

 

 

 

Adil Fraihi

TOSHIBA - WIN_20150326_200933 

 

