Tags

Ik weet al langer dat ze onzin en wartaal uitkraamt zonder te lijden aan één of andere neurologische of psychische ziekte. Ze had ook geen vreselijk auto-ongeluk, noch had ze enorme pech bij haar geboorte of zo. Nee, ze wil op haar manier gewoon indruk op me maken door te laten zien en horen dat ze iets kent alhoewel ze, door erover te praten, juist laat merken dat ze er helemaal niets van snapt…

Ik geef toe dat we dan juist ergens in Oost-Vlaanderen zijn. Daar waar zelfs de lucht anders is en ook de zuurstof die we dan inademen, van een mindere kwaliteit is want hier bij ons (aan de juiste kant van de mooie rivier de Schelde), vinden we alles van ‘over ’t water’ (= de overkant van diezelfde stroom), bijzonder vreemd en zelfs ronduit slecht. Toch ben ik ervan overtuigd dat het niet de reden kan zijn waarom ze ineens zoiets zegt en ervoor zorgt dat het water dat ik net aan het drinken ben, er langs m’n neus weer uitspuit…

‘De weerman is een vuile leugenaar, jongen!’, zegt ze met een opgewonden stem en boze blik. Ik zie het dan juist want terwijl ik het blauwe dopje van een kleine fles met water opendraai, kijk ik toevallig net naar haar. Het regent al de hele dag en we hoopten toch te kunnen gaan winkelen bij een heerlijke Marokkaanse bakker in de stad met het grootste marktplein van het land. Ze had immers gehoord dat het droog zou blijven vandaag…

Daarom denk ik eerst dat ze boos is omwille van het slechte weer, maar zoals zo dikwijls ben ik ook dan weer verkeerd. Of zou het deze keer aan haar eigenaardige en zelfs afwijkende gedachten kunnen liggen? Wanneer ik haar vraag wat er scheelt, begint ze immers een meer dan merkwaardig verhaal te vertellen dat weliswaar begint bij iets dat ik wel begrijp en dat zelfs wetenschappelijk te verklaren is. Maar zij geeft er dan echter weer zo’n zieke en grappige draai aan, waardoor ik snel besluit af te haken en haar op de mond te kussen zodat ze wel moet zwijgen…

Ik weet en besef dat het moeilijk is om het te begrijpen – als dat überhaupt al mogelijk zou kunnen zijn, natuurlijk – maar ik ga het toch proberen. Volg dus aandachtig en wees gewaarschuwd wat betreft de absurditeit van haar stelling. Het is bovendien ten stelligste af te raden iets te drinken terwijl je dit leest want het komt er gegarandeerd terug uit langs je neus. Dat beloof ik je…

M’n gestoord liefje vindt de weerman dus een grote leugenaar omdat hij volgens haar iets zei over ‘regen’, waarmee we op het moment dat ze het vertelt, ook te maken hebben, maar van een andere origine zou zijn. Waarom weet ik niet meer en wist ik op het moment dat ze erover begon eerlijk gezegd ook al niet, maar ineens praat ze dus over een dag, enkele jaren geleden, waarop ze ‘s morgens naar haar auto stapte en zag dat er een laag zand over haar grijs autootje lag…

Die avond luisterde ze naar het weerbericht waarin werd uitgelegd dat dit kwam omdat die regenwolken gevormd werden boven de woestijn, de Sahara. Ze zouden dus ook zand bevatten dat bij stormen hoog in de atmosfeer werd geblazen. Volgens de zieke geest van m’n vriendin kan dit echter niet maar zou het eerder een vuile streek geweest zijn van mijn buur die – en we moeten het zeggen zoals het is – euhm…helemaal niet leuk is! De bekendste Belgische weerman is volgens haar dus een leugenaar. Hij heet Frank. En u?

 

Adil Fraihi

 

TOSHIBA - WIN_20150326_200933

 

 

 

 

 

 

 

 

