Tags

Iedereen weet dat ik die stomme ziekte van me, MS ofwel Multiple Sclerose, in geen geval zelf wou, noch is het te wijten aan iets dat ik verkeerd gedaan zou hebben. Het is dus uit het niets gekomen en iedereen weet dat daar enkel miserie van komt. Bovendien doe ik niets dat het erger zou maken, denk ik dan. Zo eet ik best gezond, drink ik haast nooit alcoholische dranken, sport ik regelmatig in de mate van het mogelijke en mijd ik alle vormen van stress. Ik doe dus NIETS om het te veranderen en dit met de gedachte dat ‘nihil ex nihilo’ (uit niets komt niets). Maar zoals zo vaak het geval is, klopt deze stelling niet en ben ik weer fout…

Al enkele jaren neem ik zeer trouw, dagelijks een medicijn dat het aantal lymfocyten, een soort witte bloedlichaampjes, doet verminderen en dit om m’n eigen lichaamsafweer te onderdrukken. MS is tenslotte een auto-immuunziekte waarbij (simpel gezegd) die witte bloedlichaampjes het eigen lichaam aanvallen ipv het tegen allerlei infecties te beschermen. Zo versta ik het met mijn beperkte medische en wetenschappelijke kennis toch…

Natuurlijk zou ik mezelf niet zijn als een goed plan bij mij niet net iets anders zou verlopen. In mijn geval werkt het medicijn immers te goed!! Het aantal ‘lymfocyten’ is immers drastisch gedaald en is nu zelfs zorgwekkend laag. Meer nog, het is zo erg dat het heel raar is dat ik nu niet zwaar ziek in bed lig te sterven! Zoals altijd overdrijf ik nu natuurlijk ook weer, maar ik wil gewoon benadrukken dat m’n bloedwaarden ‘extreem’ verontrustend zijn en dat is niet slecht voor iemand die – zoals mij – het leven wil doorgaan als grijze mus die op geen enkel vlak wil opvallen, fanatiek, extremistisch of radicaal wil zijn…

Deze ongerustheid wekt dan weer angststoornissen op en laat dat dan net de slechtste raadgever zijn. Ik maak mezelf immers nog meer ongerust en angstig wanneer ik keer op keer op het wereldwijde net (‘tinternet’ voor mijn liefje) zoek naar de mogelijke gevolgen van een laag aantal lymfocyten in het bloed. Meer nog, het ziet er steeds meer naar uit dat ik aids ontwikkel door dagelijks een pilletje te slikken. Of beter: witte bloedcellen zijn niet altijd goed!! Aan de andere kant wist ik al langer dat niet alle goede en leuke dingen ‘wit’ zijn, ook mensen niet. En u?

 

 

Adil Fraihi

 

TOSHIBA - WIN_20150326_200933

 

 

