Vandaag mag ik van m’n franke kinesitherapeute de Anti-Gravity Treadmill uitproberen. Dit is een groot toestel dat net iets meer is dan een gewone loopband (zie foto) en ook wel Alter G genoemd wordt. Sommigen raden het al, het heeft alles te maken met zwaartekracht. Het is immers een hulpmiddel dat het mogelijk maakt voor atleten en mensen die moeten revalideren (zoals ondergetekende) om harder te trainen en hun fysieke capaciteit te vergroten en dit allemaal door gewichtloosheid…

Voor ik erop mag, moet ik een heel srakke broek aantrekken die je het best kan vergelijken met het onderste deel van een duikerspak. Onnodig te zeggen dat ik me niet alleen onsterfelijk belachelijk voel maar het dan ook nog eens mijn ‘ronddingen’ accentueert. Echt, ik ben enorm dik geworden!! Meer nog, ik ben ervan overtuigd dat als ik in de zee zou springen, de Japanners terug te maken zouden krijgen met een tsunami die deze keer nog meer schade zou aanrichten dan de laatste keer met die kerncentrale en zo…

Vervolgens mag ik de loopband op waar ik eerst gewoon stil moet staan terwijl de veel te strakke broek wordt vastgemaakt een een groot zeil. De kinesiste drukt dan op een knop en ik voel alles rondom me opblazen waardoor ik zelf hoger word geduwd. Op een scherm voor me zie ik m’n benen en voeten. Ik mooet beginnen stappen en zie elke beweging dus voor me…

Na nog geen minuut zie ik hoe ik m’n rechtervoet steeds meer sleep. Ik hoor de kinesiste zeggen dat ik mijn voeten goed moet opheffen en dat lukt me aanvankelijk wel maar wordt het na verloop van tijd ondanks de gewichtloosheid steeds moeilijker. Ze vertelt me dan ook dat het wel hoog tijd is om met de revalidatie-arts te praten over een ‘voetopheffer’ die ik dan in principe altijd zou moeten aandoen om gemakkelijker te kunnen stappen…

Lange tijd kreeg ik te horen dat mijn linkerkant en dan vooral mijn linkse ledematen de zwakke schakel waren als het over mijn lichaam ging. Nu zie ik echter zelf dat ik rechts ook allesbehalve normaal functioneer maar….euhm….omdat ik zogezegd positief moet blijven, ben ik ook weer blij ondanks de tranen in m’n ogen want ik heb toch altijd geweten dat ik een linkse jongen ben, niet? En u?

Adil Fraihi

614982_4130701984450_1525065206_o

gravity

