Ik hoor haar net het lied zingen dat ik alleen kan horen – met dank aan Oscar Wilde – wanneer ik tijdens m’n middagmaal voor me staar als ik probeer te achterhalen waarom ik m’n liefje zo graag zie. Daarom merk ik niet dat er een verpleegster achter me staat en iets zegt. Vandaar dat ik ook m’n glas water leegslurp in plaats van te antwoorden. Bij het eten drink ik immers altijd niet-bruisend water en dat is deze keer niet anders. Ik hou trouwens van regelmaat, het zijn dan ook telkens twee glazen. Of beter, een flesje van 500ml…

Ze moet zelfs even kuchen alvorens ik doorheb dat er iemand is. Eén persoon, denk ik eerst, geen moeilijk vraagstuk dat me veel te lang zal bezighouden en ik tevergeefs tracht op te lossen door opzoekingen op het wereldwijde web en door telefoontjes te plegen naar mensen waarvan ik vermoed dat ze me zouden kunnen helpen…

Ik hoef me trouwens nog maar om te draaien om te weten waarvoor ze komt. Ze sleurt immers een grote weegschaal met zich mee en zegt dat ze me komt wegen. Mijn blik verraadt nochtans dat ik én weet waarom ze er is én mijn verontwaardiging over het feit dat ze daarvoor bij me is. Dat verklaar ik haar dan ook door te zeggen dat ik net veel gegeten en gedronken heb. Bovendien draag ik nog al m’n kleren en schoenen…

‘Daarmee wordt wel rekening gehouden’, zegt ze dan hooghartig terwijl ze me aankijkt alsof ze weer met een patiënt te maken heeft die denkt alles beter te weten of niet helder kan nadenken. Hoewel het juiste gewicht volgens mij niet bepaald of vastgesteld kan worden wanneer ik net gedaan heb met eten en m’n kleren nog aan heb, beweert dus deze ‘opgeleide’ persoon dat het wél kan…

In geen geval weet ze natuurlijk dat ik daar dus uuuuren mee bezig ben om te weten wie er gelijk heeft. Als één van ons überhaupt al gelijk zou hebben, natuurlijk. Want bestaat er wel zoiets als een ‘juist gewicht’? Op het internet zie ik wel dat de meest ideale manier om je te wegen, moet gebeuren als je nog nuchter bent en na een wc-bezoek. Ideaal dus, niet juist! Ik vrees dat ik het dus nooit echt zal weten. En u?

Adil Fraihi

614982_4130701984450_1525065206_o

