Vanuit m’n ziekenhuisbed zie ik ’s morgens enkele verplegers de parking oprijden. Ik heb immers een mooi uitzicht op de parking en een stuk van de ‘therapeutische tuin’ ernaast die door enkele kinesisten wordt gebruikt en waar ik zelf ook al meermaals heb gewandeld, evenwichtsoefeningen heb gedaan en gewoon wat heb gepraat. Het weer valt echter tegen vandaag en het zou me dan ook verbazen iemand te zien in het parkje. Als je goed luistert, hoor je hier wel spelende kinderen lawaai maken op de speelplaats van het schooltje hier recht tegenover. Nu hoor ik nog niets behalve af en toe het geluid van de banden van de wagens op het rode grind…

Ik staar wat door het raam en merk te laat dat er twee verplegers achter me staan. Het zijn eigenlijk iemand die ik ken van m’n vorige opnames en een jongere blondine die ik nooit eerder zag. Wanneer ik hen een goedemorgen wens, stelt de verpleger het meisje voor als een stagiaire die moet leren hoe ze bloed moet afnemen. De sympathieke verpleger zegt dan dat hij ze het best bij mij kan oefenen want ik zou ‘goede aders’ hebben. Dat meent hij zich toch te herinneren…

De bloedafname verloopt vrij vlot en dan jaagt de stagiaire me plots angst aan. Zomaar, alsof ik iets verkeerd zei of deed!! Betuttelend zegt ze daarbij dat het niet lang zal duren en bij elke patiënt wordt gedaan. Ik hoef me dus geen zorgen te maken want ‘het gaat hier om een standaardprocedure’, kondigt ze haast officieel aan en ze vraagt me dan kort en kordaat op m’n zij te gaan liggen terwijl ik m’n kont naar achteren moet duwen…


Angstig doe ik wat ze vraagt en zie nog net hoe ze een groot wattenstaafje uit een lange buis trekt. Wat ze dan doet ga en wil ik niet vertellen want het is te vernederend of zo. Geïnteresseerden kunnen immers zelf opzoeken hoe onderzocht wordt of er al dan niet sprake is van de fameuze ziekenhuisbacterie. Al wat ik kan zeggen is dat ik het gevoel heb dat mijn lichamelijke integriteit geschonden werd, maar zoals dikwijls het geval is, overdrijf ik nu ook weer. En u?

Adil Fraihi

36241_1763083355464_1190501686_1998919_1799598_n

