Tags

 

Ik doe het eigenlijk niet vaak, maar vorige nacht sliep ik niet genoeg. Daarom neem ik vandaag  een dutje. Geen lange en diepe slaap, maar een moment waarin ik kan recupereren en zelfs bezinnen. Het is eigenlijk een reisje of vlucht naar een onbekende bestemming ver weg van hier. Mijn drug waaraan ik me dus niet dikwijls wil geven  want het is best verslavend…

Wanneer ik mijn hoofd op het zachte kussen leg nadat ik eerst het dekbed over m’n uitgestrekte lichaam schuif, duurt het niet lang voor ik begin na te denken over hetgeen ik deze morgen deed, zei en meemaakte. M’n oogleden worden dan heel zwaar  en voor ik het echt besef, maak ik een droevige tocht naar een duistere maar rustige plek waar ik om één of andere reden alleen blauwe vissen zie…

Het zijn geen grote zeedieren zoals haaien, dolfijnen of walvissen. Nee, ze zijn amper zo groot als mijn handpalm. Bovendien lijken het karakterloze wezentjes die gewoon wat rondzwemmen en af en toe happen naar kleinere visjes, maar dat zie ik niet echt. Ik vermoed dan dat ze aan het eten zijn of zo. Aan de andere kant zou het ook kunnen dat het spastische trekken zijn of zo, iets waar ze geen controle over hebben. Het zou me trouwens verbazen dat ze een eigen wil hebben of simpelweg een beslissing kunnen nemen…

Omdat ik steeds trager praat, stap, denk en handel, valt het me ook nu pas laat op dat één van de vissen enorm op me lijkt. Meer nog, ik ben dat beestje dat heel dom voor zich staart, af en toe wat hapjes neemt en zo vermoedelijk bijt in andere, kleinere en onzichtbare visjes, en zich laat drijven door stroming die ik niet controleer of zelfs zie. Ik ben dus wezenloos, gevoelloos en leeg…

Bezweet word ik ineens wakker en kijk nog wat naar het witte plafond. Ik beloof mezelf voortaan op te letten wat ik doe, niet meer met me te laten sollen en mezelf terug wat leven in te blazen. M’n zinloze leven is immers meer dan een aquarium waarin ik moet zwemmen in troebel water. Dat bewijst dit droevig dutje of dat denk ik tenminste toch. En u?

Adil Fraihi

DCIM100MEDIA

DCIM100MEDIA

