Tags

Het ziet er niet naar uit dat goden me goedgezind zijn. Eerder integendeel, ze gaven me om één of andere reden een vieze ziekte: multiple sclerose of kortweg MS. Maar misschien ligt dit niet aan Hen en is het eerder een foutje van de natuur die Zij toch schiepen? Het kan echter zijn dat ik me weer vergis en het niet volledig begrijp, ik erken tegenwoordig steeds vaker de onjuistheid van m’n denkpatronen die vaak op niets anders dan emotie gebaseerd zijn…

In ieder geval zijn het goden, dat weet ik zeker! Het is dus een meervoud. Ze zijn immers met meer dan één. Slechts één enkele zou het alleen maar erger maken. Bovendien ben ik gewoon voor diversiteit, ook op religieus vlak…

In geen geval wil ik dus met een vinger wijzen naar eender welk opperwezen als één een dezelfde buitengewone kracht, maar zal ik in het kort de grootsten en bekendsten onder hen bespreken. Hun fictieve aanwezigheid en abrupte afwezigheid is belangrijk, zowel individueel als mondiaal. Ik zou trouwens geen wijsvinger gebruiken, maar een middenvinger die even duidelijk is, denk ik dan. Het is ook niet de bedoeling om een theologische analyse te geven. Daarvoor ben ik niet opgeleid. Ik wil gewoon op mijn manier, naast vele andere al dan niet wetenschappelijke benaderingen, aantonen dat een godheid geen zin heeft…

Onze Vader, de christelijke god, leerde ik al kennen tijdens mijn kleuterjaren  die ik versleet op een katholieke school die ik later inruilde voor een broederschool en een zusterschool en…. Ik ben dus in de eerste plaats een product van onze katholieke wegwerpmaatschappij. Alles wat we niet nodig hebben, gooien we gewoon weg en zo ook die god, simpelweg omdat hij dood is en dat zie je ook. Nergens vind ik immers iets terug dat zou kunnen bewijzen dat Hij er is, of op z’n minst was. Ik zag wel veel beelden van z’n Zoon, maar die lijkt me toch al een hele tijd dood te bloeden en dat is geen fraai zicht..

En dan was er die dekselse Allah, die de hele tijd stiekem vanop de zijlijn toekeek tot…een bende randdebielen het economisch centrum van New York aanviel door een paar vliegtuigen te kapen. In het Marokkaans-Arabisch is er een gezegde over dit soort mensen: ‘men 7mar illa tejar!’ (rechtsreeks van een ezel op het vliegtuig). Ik ga zelfs niet proberen uitleggen wat het wil zeggen, het lijkt me te evident. Maar lees het toch maar eens luidop na en laat je gezin meegenieten van je gebrabbel! Allah, die ongelooflijk ‘barmhartig’ zou moeten zijn, liet dat nooit aan me zien. Meer nog, mensen zouden eerst onderdanig aan hem moeten zijn en dan pas een medicijn zoeken voor mijn MS. Dus hoofddoeken zijn belangrijker dan gezondheid…

Hashem, de joodse Jahweh die niet mag genoemd worden bij naam en daarom zelfs ‘de naam’ wordt genoemd is onzichtbaar en kan er in geen geval geweest zijn toen miljoenen mensen in concentratiekampen door anti-semieten werden vergast, vermoord en onteerd.  Het bestaan van zo’n almachtig figuur zou niet meer zijn dan een belediging, denk ik dan…

Mensen die toch blijven denken dat ik boos ben op God, Allah of Hashem en er waarschijnlijk ook in geloven: als –en ik zeg wel degelijk ‘als’, want ik betwijfel het ten zeerste- er zoiets bestaat als een hogere kracht of macht met goede bedoelingen, dan is die kwaad op mij en niet omgekeerd!!! Ik verspil veel liever m’n kostbare energie en tijd aan zaken die niets met woede te maken hebben. En u?

 

Adil Fraihi

