Haar naam kende ik al langer en klonk  niet bijzonder. Toch niet voor mij, een Belg met Marokkaans bloed, die omringt wordt door mensen met een exotische naam. En toch slaagde ze er een tijdje geleden in om me echt te verrassen en na te doen denken. Bovendien lukte het haar om me te doen lachen en dat kan tegenwoordig niemand, behalve één ex-vriendinnetje…

 

 

Naima El Bezaz, een Marokkaans-Nederlandse schrijfster, lijkt trouwens helemaal niet op de blondines met groene ogen waarop ik val en die ongetwijfeld ooit nog m’n dood zullen betekenen. Begrijp me niet verkeerd, ze is mooi en slim! De stoere macho in me zou zelfs zeggen dat ‘ze het geen twee keer zou moeten vragen’. Nochtans is het niet haar uiterlijk dat me prikkelt. Bovendien zijn we wellicht (verre) familie en daar blijf je met je poten af!

 

 

Ze stuurde me enkele dagen geleden, een paar boeken van haar op. Ik begon meteen te lezen in ‘de Verstotene’ omdat ze had gezegd dat ik daarmee moest beginnen. Het is nochtans niet het eerste boek dat werd uitgegeven van mijn nichtje (want zo noem ik haar wanneer ze ‘neef’ tegen me zegt). Het is haar derde. Wanneer ik haar beloofde een boekbespreking door te sturen, zei ze me dat ze geen ‘recensie’ wou lezen van me, ik moest gewoon genieten van haar hersenspinsels. En juist daarom, ga ik er toch iets over zeggen…

 

 

Naïma El Bezaz begint hard. Hoewel het een fictief verhaal is, voel je pijn die ze ongetwijfeld zelf voelt. Een goed boek moet je trouwens ‘voelen’ en in dit geval is het zelfs iets meer: je voelt, proeft en ruikt het hoofdpersonage, dat niet stinkt maar eerder aangenaam ruikt en je steeds doet verderlezen. De erotische stukken passen daarenboven perfect in het verhaal, ze zijn er een noodzakelijk en zelfs opwindend deel van. Het is dus geen platte seks in de marge ervan.

 

 

Op een ingenieuze manier slaagt Naïma El Bezaz er ook in om ideeën over zwaarwichtige zaken op een luchtige wijze duidelijk te maken. Zo velt ze niet direct een oordeel over de islam of eender welke andere religie, maar zijn haar opvattingen erover meer dan duidelijk.

 

 

Binnenkort begin ik te lezen in ‘Vinexvrouwen’ dat autobiografisch is. Ik ben benieuwd of ze me daarin gaat verrassen. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte en hoop stiekem weer op een literair orgasme, want dat was ‘de Verstotene’ eigenlijk wel…

 

 

 

Adil Fraihi

