Ik ben weer veel te lang wakker en heb dus weinig geslapen. De uitzonderlijke warmte heeft er gelukkig niets mee te maken want dat zou een slechte invloed hebben op mijn gemoed en dat is niet zo. Nee, ik heb er zelfs zin in vandaag…

Deze morgen begon ik al vroeg met het lezen en verzenden van mails, betalen van ‘ergerlijke’ facturen zoals water en elektriciteit en het versturen van enkele sms’en. Eén van die tekstberichtjes was bestemd voor m’n broer die vandaag verjaart. Hij wordt oud, ik ga er geen getal bij zetten. Daarom schrijf ik het voluit en in hoofdletters, gewoon om hem te pesten: VIERENVEERTIG jaar…

Toen ik enkele dagen geleden m’n antieke autoradio aanzette, hoorde ik trouwens iemand die me aan hem deed denken. Het was John Lennon, de vermoorde gitarist/zanger/liedjesschrijver, vredesactivist en zowat de bekendste hippie. Mensen die m’n broer vroeger hebben gekend, weten al genoeg als ik die naam vermeld, maar ik ga het toch eens proberen uitleggen voor alle anderen…

M’n broer was nochtans ooit een punker en speelde drums in het groepje waarin ik de zogenaamde zanger was. In die tijd droeg hij een groen legervestje, had lang haar en een rond brilletje. Hoewel de hele punkbeweging in de jaren zeventig ontstond als reactie tegen de hippies van de jaren zestig, combineerde mijn broer dus die twee tegengestelde stromingen en modetrends. Hij leek als twee druppels water op John Lennon! We lachten er vaak om, maar we wisten toen niet beter…

De politieke achtergrond van zowel punkers als hippies heeft immers meer raakpunten dan tegenstrijdigheden. Op seksueel vlak waren punkers dan weer veel minder actief dan de langharige hippies. Ik ben dan natuurlijk weer een uitzondering op zowat alle regels. En u?

 

 

Adil Fraihi

